Vad kan man göra åt rost på bilar?

Vad kan man göra åt rost på bilar?

Klimatet i Sverige sliter hårt på alla fordon och garantier täcker inte allt.
Oavsett vilket bilmärke och ålder så finns det en risk för att bilen rostar.
Ett sätt för att undvika rost i förtid som företagare är att bygga tvätthall för eget bruk vilket ger en hel del andra fördelar.

En bubbla i lacken eller en strimma som är rödbrun kan vara tecknet på att din bil är på väg mot slutet.
Rostskyddsgarantin brukar bara täcka rost som kommer inifrån så det betyder att i Svenska klimatet är garantin nästan helt värdelös.

Det man kan göra är att ta saken i egna händer och göra rostförebyggande åtgärder som behandlingar som skyddar lacken och undersidan.
Att alltid hålla bilen ren genom att använda sig utav tvätthallar varje gång man har varit ute och kört är en viktig del.

Det kan kännas som ett oändligt tvättande på höst och vintern och det räcker att man kör en liten bit innan den blir smutsig igen, att ta bort grus, salt och andra frätande partiklar från lacken är en bra investering. Man ska inte glömma alla detaljer när man sköljer av bilen, dräneringshål i dörrarna är en sak som många ofta glömmer bort och som man enklast tar med smala borstar eller piprensare.

Som rengöringsmedel när man använder en tvätthall så är det viktigt att det är ett ordentligt rengöringsmedel och inte något som är för effektivt som diskmedel.
Man vill alltså inte torka ut lacken så att den riskerar att spricka, ett riktigt bilschampoo lämnar efter sig en skyddande hinna.

Om bilen redan börjat rosta så kan man stoppa det som man börjar i god tid, det är nästan alltid bara ytlig rost som går att behandla bort.
Man slipar bort ytrosten tills den inte syns längre och lackar sedan över med rostskyddsmedel och sedan valfri färg.
Självklart ska man rengöra där man slipat noggrant innan man börjar lacka.

 

 

 

 

Om bilen redan börjat rosta går det ibland att råda bot på problemen på egen hand. En av de vanligare skadorna beror på ett så kallat galvsläpp. Det innebär att lacken bubblar upp och spricker så att det bildas ytrost på plåten under.

Sådana skador går att enkelt behandla med små medel, enligt Popular Mechanics. Först använder du ett finkornigt sandpapper, exempelvis ett våtslipark, för att slipa området tills färgen och rosten inte längre syns. Maskera runtomkring rosten med tejp så att du inte skadar resten av lacken. Slipa området jämnt tills det är metallfärgat och rengör med aceton så att all smuts försvinner. Pensla sedan på rostskyddsprimer och följ instruktionerna på burken. Använd därefter ett än mer finkornigt sandpapper och lägg på den grundlack du ska använda. Ovanpå det applicerar du till sist klarlack.

Hur många lager som ska läggas på varierar beroende på vilka produkter du använder, så se till att läsa vad som står på förpackningarna. Man kan aldrig vara helt säker på att rosten inte kommer tillbaka. Men med några timmars jobb borde man kunna hålla den i schack för några år framåt.

I de fall där en rostskada fått stå obehandlad en längre tid kan metallen under lacken börja släppa från karossen i flagor. Då har du ett större problem på halsen, som vanligtvis kräver desto mer jobb och utrustning. Ett alternativ är att byta ut karossdelen i fråga, ett annat är att såga bort det rostdrabbade området för att svetsa dit en ny plåt. Men man ska komma ihåg att en sönderrostad bil sannolikt blivit mindre krocksäker. Därför är det bäst att lämna in den på verkstad för inspektion och reparation.

Nya bilar rostar också

Tidningen Auto motor & sport har tagit fram en lista över bilarna med modellår från år 2006 till 2015 som rostar mest respektive minst. Resultatet baseras på en databas där närmare 33 000 ägare fått sätta betyg på rostbeständigheten hos sina fordon. Sedan har man sorterat dem efter märke och plockat bort tillverkarna som fått under 100 betyg.

På listan kan man se att många av de relativt nya fordonen rostat. Sämst klarar sig Kia, där 15 procent av ägarna upplevt problem med rostskyddet. För Dacia är siffran hela 18 procent, men än så länge har man bara fått in 52 svar om märket. I topp ligger Porsche på 0 procent, vilket delvis kan bero på att få av dem är i bruk under vinterhalvåret. Andra bilar från samma koncern är desto sämre på området. Volkswagen och Skoda ligger på 12 respektive 13 procent – betydligt högre än snittet på sex procent.

Intresseorganisationen Motormännen vill se ändrade regler för tillverkarnas rostskyddsgarantier. Innan det sker kommer majoriteten av de drabbade ägarna sannolikt inte att kunna få någon ersättning.